RSS

Amânarea nu e o soluție, asumarea da

09 Dec

Aveam de pregătit două prezentări pentru seminar; în aceasta consta, de fapt, și evaluarea finală. Subiectul fusese ales încă de la începutul lunii octombrie, era vorba de două romane din perioada interbelică.

Una dintre prezentări deja o ratasem. Nu mi-am organizat bine timpul și mă gândeam că voi apuca să scriu într-o zi tot. Din păcate, nu s-a întâmplat așa, pe de-o parte, din pricina trândăviei, pe de altă parte, nu am avut destulă credință ca să mă apuc serios de treabă, fie și în ultima zi (data limită) când mai mult m-am împovărat cu stresul că nu voi termina, în loc să fi lucrat ceva efectiv. În lașitatea mea, nu m-am prezentat la seminar, deși scrisesem vreo două pagini – consideram că e irelevant.DisintegrationofPersistence

Am aflat ulterior că profesorul a întrebat de ce nu am venit și s-a supărat. M-am mâhnit și eu binișor pentru că citisem romanul, aveam fișe de lectură, citisem puțină critică literară, trebuia doar să formulez niște idei, dar nimic nu părea să prindă formă. Nu am mai avut ocazia să recuperez această prezentare. Mi-am dat seama că ar fi trebui să fi avut mai multă stăruință în rugăciune, dar și în lucrarea pe care o aveam de făcut.

La cea de-a doua prezentare, iar am tot amânat până când m-am trezit că mai aveam o săptămână să scriu. Din frica de a nu eșua din nou, l-am rugat totuși pe Sfântul Efrem să intervină așa cum o face de multe ori – grabnic – și pentru mine. I-am cerut să se mai amâne încă o săptămână (!) dacă se poate, iar dacă nu, să mă ajute să scriu. Prezentarea urma sa aibă loc luni, iar duminică am primit un mesaj de la șefa de an: profesorul avusese o operație la dinți și transmitea că nu putea ține nici cursul, nici seminar, îi era greu să vorbească… Închipuiți-vă ce ușurare, dar și ce rușine față de Sfântul Efrem m-au cuprins!

În săptămâna liberă nu am scris decât vreo câteva rânduri. Romanul îl citisem, dar m-am gândit că am nevoie să mă documentez mai mult, așa că am parcurs mai mulți autori critici și niște texte filozofice. Spre sfârșitul săptămânii a trebuit să merg acasă, prin urmare weekend-ul a fost ocupat cu evenimente din familie.

La redactarea prezentării am revenit abia luni dimineața. Ideile se închegau greu și acum. Eram cumva în pragul deznădejdii, dar nu îmi mai puteam permite să pierd și acum. Am chemat-o pe Maica Domnului. Mi-am amintit că Ea se mâhnește când uităm să o chemăm în rugăciuni și că dragostea Ei pentru oameni o depășește pe cea a sfinților.

Cum simțeam că mă descurajez, strigam înlăuntrul meu: „Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, miluiește-mă!”. Am apucat să scriu cam 4 pagini în 5 ore. Nu aveam o structură clară și iar mă bântuia gândul de a nu merge la seminar.

Trăiam o nemulțumire absurdă, nimic nu era bine din ce am scris, mă complăceam în această scrupulozitate fără sens și fără rezultat, pe care de multe ori o confund cu profesionalismul. Dacă era după mine, ar fi trebuit să mă mai documentez vreo câteva luni ca să formulez în sfârșit o concluzie. Până la urmă, cred că era vorba de o lene de a gândi personal și de a asuma ceea ce gândeam.

bgrd15Am plecat de la bibliotecă cu 20 de minute mai devreme de a începe seminarul. Am luat taxiul până la facultate, dar nu am apucat să mai printez lucrarea. Când am ajuns, stăteam în fața ușii unde se ținea cursul și încă nu aveam curaj să intru. Am stat așa aiurea, agitată, într-o ploaie de gânduri. Ce frică jalnică pentru un om care se presupune a fi credincios!

I-am trimis mesaj unei colege, iar ea mi-a răspuns că încă nu se discutase despre romanul pe care îl aveam de prezentat. Abia atunci mi-am făcut curaj și am intrat. La momentul oportun am citit și eu foarte anemic prezentarea mea de pe laptop… Spre sfârșit, profesorul mi-a zis: „De ce atâta nesiguranță?! Sunteți în anul 2 la master, ar trebui să aveți mai multă încredere în ceea ce spuneți!”.

Cred că Dumnezeu îmi spunea într-un mod deloc subtil: „Puţin credinciosule, pentru ce te-ai îndoit?” (Matei 14 :31). Doar o rugasem pe Maica Domnului…

N.A., Cluj-Napoca

                                                                                                                                           

 

Leave a Reply

 
