RSS

Ce ne mai răsfață pe noi sfinții

22 Apr

imagesVreo săptămână, m-am tot tânguit ce să fac. Îmi doream de multă vreme să merg la Cuvioasa Parascheva, la Iași. Într-un weekend, ASCOR organiza un pelerinaj de 3 zile în Moldova. Mi-am zis: „Nu se poate. Asta-i șansa mea. Dacă nu merg acum cât sunt încă studentă, cine știe când o să mai am ocazia?”.

Singurul „impediment” era prezentarea pe care trebuia să o susțin în marțea de după acest pelerinaj. Trebuia să fie o prezentare serioasă, exigențele erau mari, aveam la dispoziție o săptămână, dar aveam în același timp cursuri și mai îmi doream să merg și la conferințele cu părinții duhovnicești…

Subiectul prezentării: o scurtă dezbatere actuală în jurul conceptului de autobiografie. Ceea ce însemna că trebuia să expun evoluția în timp, cum este înțeles azi, deci o sinteză a ceea ce au scris câțiva teoreticieni literari.

Cărțile și materialele la care aveam acces erau majoritatea în limba franceză. Abia anul acesta încep să mă familiarizez cu lectura în această limbă. Citesc cu mare greutate totuși… Am primit de la profesoara mea o carte de vreo 300 pagini. Am citit un singur capitol de acolo. Stăteam în sala de lectură și mă descurajasem la un moment dat, nu reușeam să înțeleg mai nimic.

Am întrebat o colegă: „Ce Sfânt crezi e grabnic ajutător ca să poți pricepe franceza?”. Ea mi l-a arătat cu degetul pe Sfântul Efrem din iconița pe care o aveam pe masă. Tot acolo aveam și o carte cu minunile sale. Am deschis-o să citesc un condac măcar. Iar pe pagina anterioră ce să văd?! Ultima minune din carte se numea „Sfântul mi-a ajutat să îmi iau certificatul de cunoaştere a limbii franceze”. Am început să râdem amândouă. Ce ne mai răsfață pe noi sfinții…

IMG_6293Totuși, în legătură cu acest pelerinaj la Iași, nu eram hotărâtă întru totul. Și mi-am zis: „Cum să merg la Cuvioasa așa? Ori merg cu toată inima, ori nu merg deloc”. Atunci am sunat pe fata care se ocupa cu organizarea. Prea târziu. Nu mai erau locuri… Asta pot păți căldiceii…

La numai o zi (era miercuri cred) sunt anunțată că s-a mai închiriat un microbuz. Deci, până și pentru zăbavnica de mine s-a găsit un loc. Iată că Sfinții nu disprețuiesc pe nimeni. A fost un pelerinaj chiar deosebit. Am vizitat locuri pe care nu le-am mai văzut niciodată – am fost pentru prima dată la Cuvioasa, am văzut maici și oameni deosebiți. Într-un cuvânt, mult, foarte mult folos duhovnicesc.

Luni dimineața, prezentarea mea nu era nici măcar în stadiul de ciornă. Aveam doar notițe de lectură și acestea bineînțeles insuficiente. Când oboseam mă mai rugam Maicii Domnului, Sfintei Ana, Sfântului Nicolae, Sfântului Efrem și bineînțeles, Cuvioasei Parascheva, pe care o simțeam mai aproape decât până acum, așa cum simți o nouă prietenă.

media_xl_558302Nu am rămas cu o imagine clară asupra conceptului de autobiografie. Nu am reușit să deduc o concluzie. Marți, până după-masă (cursul era de la ora 16:00), am întocmit însă vreo 5 pagini de sinteză din ceea ce apucasem să parcurg. M-am concentrat doar pe 3 autori… Profesoara a fost mulțumită, cred… Cel puțin nu a avut nicio manifestare potrivnică. La Catedrala din Iași o rugasem pe Cuvioasa să iasă bine prezentarea. Cererea mi-a fost ascultată. Mulțumesc, Sfântă Maică Parascheva!

M., Cluj

 

Tags:

Leave a Reply

 
