RSS

„Etapa abstractă”

26 Feb

A doua minune mare pe care a făcut-o Sfântul Efrem în viața mea de studentă a fost aproape leită primei – vezi mărturia Doamne, ce tare e Sfântul Efrem!, din 15 ianuarie.

În sesiune, așteptam să intrăm la examenul oral de Literatură română contemporană, după ore de așteptare în tensiune, prelungită de pauza de masă a profesorilor. Aveam sentimentul că toate s-au învălmășit în mintea mea și nu mă mai puteam concentra deloc la ce citeam.

Răsfoiam paginile în gol și-mi dădeam seama că starea mea de „nu mai știu nimic” tulbura de fapt mândria de a nu dezamăgi domeniul de studiu cel mai drag mie – literatura – și pe profesorii la a căror părere despre mine țineam fără să recunosc. Am încercat să mă opresc din orice gând și L-am rugat pe Dumnezeu să mă ajute să accept fără dramă orice va veni.

Nichita StanescuAm intrat, în sfârșit, în sală, am extras biletele – curs, seminar – și m-am întors la loc, citindu-le. Subiectul de curs era din etapele de creație ale lui Nichita Stănescu (poet drag mie), iar cel de seminar, chiar dintr-un text prezentat de mine în cadrul unui seminar.

Poziția mea părea privilegiată – aveam subiecte frumoase – până ce mi-am dat seama că nu am insistat pe niciunul din ele atunci când am învățat tocmai pe considerentul că îmi plac și mă voi descurca.

Nu-mi aminteam toate etapele de creație (erau 5), iar la seminar nici nu-mi venea să mă gândesc. Simțeam că trebuie să se-ntâmple ceva ca să nu-l pic și mi-a venit un gînd al părintelui Pantelimon de la Oașa, care spunea că abia atunci când nu mai poți tu, vine harul lui Dumnezeu. Și atunci I-am zis, Doamne, nu mă descurc, e timpul să faci ceva!

Am lăsat subiectul de curs neterminat și am scris tot ce mi-am amintit la seminar. Apoi, m-am trezit în fața examinatorilor cu schița discursului neterminată (fiind timidă în astfel de situații și destul de dezordonată în gândire, nu mă descurc să vorbesc liber fără să am ideile clar schițate undeva).

La curs, aveam schițate trei etape, despre care am început să vorbesc, poticnindu-mă la niște detalii importante pe care mi le aminteam greșit. În condițiile altor examene orale, cu astfel de confuzii aș fi fost picată pe loc, dar acum profesorul mă lămurea și mă lăsa să continui.

Înainte de ultima etapă pe care mi-o aminteam, mi-am zis „ce-o să fac după ce termin și cu ea?!” și mi-a venit în gând Sfântul Efrem, „Sfinte Efrem, ajută-mă!” Atunci profesorul mi-a spus: „Etapa aceasta doar o amintiți și treceți la următoarea”. Eu am înțeles greșit, credeam că mi se cere să amintesc și niște subclase, profesorul m-a oprit și mi-a zis din nou: „Nu, treceți direct la etapa abstractă.”

Era etapa cea mai importantă, îmi amintisem înainte că era vorba de 11 Elegii, dar nu mai știam denumirea… și, lucru minunat care m-a făcut după examen să zâmbesc cu gura până la urechi, mi-a fost dat s-o aud chiar din gura profesorului examinator.10014

Am început să vorbesc, nu incoerent cum mă așteptam (nu mai aveam nimic pe foaie), ci doar cu multe digresiuni și completări sau paranteze care pe profi i-au amuzat. De ultima etapă de care n-aveam habar, nu m-a mai întrebat nimeni. La seminar, totul a fost mult mai pașnic. Asistentul nu m-a oprit, nu m-a contrazis, chiar m-a ajutat să-mi găsesc cuvintele, când m-a provocat să răspund la câteva întrebări de completare.

S-au înțeles câteva secunde și profesorul de la curs mi-a spus că am avut un răspuns bun, la Nichita cu mici scăpări pe care să mi le revizuiesc, că a auzit că am avut prezentare și intervenții la seminar, nu foarte multe, am completat eu. M-a șocat bunăvoința amândurora, vorbeau cu mine pe un ton neașteptat de colocvial.

Când am spus că prezentarea mi-a fost chiar pe subiectul de seminar, profesorul de curs a zis: „Asta înseamnă că sunteți o persoană norocoasă, și dacă sunteți o persoană norocoasă, nu puteți avea decât 10”. I-am întins carnetul și buimăcită, am vrut să mă-ntorc la loc fără să am de ce, m-am răsucit pe călcâie și am ieșit cu ochii deja prea umezi ca să mai pot face ceva.

Slavă lui Dumnezeu pentru lucrarea Sfinților Lui și pentru toate câte le face ca să ne cucerească sufletele!

Lavinia, Cluj-Napoca

 
2 Comments

Posted by on 02/26/2013 in Sfântul Efrem cel Nou

 

2 responses to “„Etapa abstractă”

  1. Ana

    02/28/2013 at 11:30 PM

    Da, am avut parte și eu de un examen săptămâna trecută, m-am rugat la Sfântul Efrem și la mai mulți sfinți. Bineînțeles că am dat examenul într-o clasă religioasă… plină de icoane și am luat examenul. Harul Domnului nostru Iisus Hristos și dragostea lui Dumnezeu Tatăl și împărtășirea Duhului Sfânt să fie cu noi cu toți, întotdeauna. Amin.

     
  2. Danina

    03/03/2013 at 7:15 PM

    Tin sa-ti multumesc pentru marturie, pentru ca, la scurta vreme de la citirea ei am avut si eu un examen (tot la lb. romana, materie la care am fost buna intotdeauna cu darul lui Dumnezeu, deci nu puteam accepta ideea de a lua o nota rusinoasa, ori, mai rau, de a pica examenul – ceea ce ar fi fost posibil deoarece nu-mi finalizasem portofoliul, fara de care teoretic nu se putea intra in examen). Cu o zi inainte de examen aveam finalizate doar 3 teme din 12 si nici partea teoretica nu o stapaneam prea bine. Asa ca in noaptea respectiva am dormit doar o ora, pe perioada noptii reusind sa mai avansez doar cu inca 2 teme. Aveam in final asadar mai putin de jumatate din necesar (nu imi mai gaseam nicaieri in casa si nici in locul de depozitare a caietelor vechi nici un caiet sau carte ajutatoare din liceu, din perioada pregatirii pentru bacalaureat), astfel incat a trebuit sa fac totul bazandu-ma doar pe cunostintele mele. Nici macar internetul nu ma prea putea ajuta la temele respective si oricum era nevoie de multa munca pentru fiecare tema in parte. Asa ca m-am dus la examen cu 5 teme din 12 si cu partea teoretica insuficient aprofundata, dar cu gandul ca macar sa vad cum va decurge in cazul colegilor, nestiind daca eu voi putea intra sa dau examenul din moment ce nu aveam portofoliul complet. Dar pt ca mai erau vreo 2 persoane in situatia mea, am predat si eu portofoliul asa cum era. Inainte de asta m-am rugat la Maica Domnului, Sf. Efrem cel Nou, Sf. Nectarie, Sf.Nicolae, Sf. Serafim de Sarov si Sf. Inger pazitor sa ma ajute, sa faca o minune, dar, nu stiu de ce, doar Sf. Efrem cel Nou i-am promis ceva in schimbul ajutorului, de aceea tind sa cred ca am avut parte de interventia sa minunata. Desi intrebarile au fost multe si grele, cu ajutorul sfintilor am luat o nota mare. Insa nota nu finala avea sa fie anuntata abia in urma citirii portofoliilor de catre dna profesoara. Aici a fost savarsita o noua minune, intrucat, in ciuda portofoliului incomplet, nota mea nu a fost modificata (cu toate ca pe colegii care nu au prezentat deloc potofoliul i-a picat, indiferent de nota luata la examen, iar altora dintre cei care aveau portofoliu incomplet, asa ca mine, le-a scazut trei puncte din nota de examen.) Mare este Dumnezeu intru sfintii Sai!

     

Leave a Reply

 
