RSS

În sesiune cu Dumnezeu

12 Jun

Uneori mă întreb de ce ne iubește Dumnezeu atât de mult. Dar întrebarea aceasta vine dintr-o inimă păcătoasă și mică, pentru că dacă L-aș cunoaște așa cum este, adică așa cum Îl numește apostolul – „Dumnezeu dragoste este” (I In 4, 8), iar dragostea Sa e smerită, coboară la puținătățile noastre, fără dispreț, mirarea mea n-ar fi decât rugăciune de mulțumire și bucurie… smerită. Cu toate acestea, darul și binecuvântarea Sa vin din belșug „nu pentru că noi L-am iubit pe Dumnezeu, ci pentru că El ne-a iubit pe noi şi L-a trimis pe Fiul Său jertfă de ispăşire pentru păcatele noastre.” (I In 4, 10)

Înainte de a începe sesiunea, m-am așezat în faţa icoanei Maicii Domnului și am rugat-O să mă ocrotească în perioada ce va urma, știindu-mi slăbiciunea și predispoziția spre întristare, lene și chiar deznădejede. De asemenea, mi-am adus aminte de mărturia unui prieten legată de Sfântul Nicolae: odată, îi cerea să mijlocească pentru el așa încât să nu aibă nicio restanță. Am procedat la fel, deoarece mă gândeam că dacă voi avea restanțe nu îmi va ajunge timpul să mă ocup de licență, lucrarea mea fiind într-un stadiu incipient. Nu pot uita, de asemenea, mângâierea Sfântului Efrem cel Nou. Citind din cartea cu minunile sale în tot acest timp (Sfântul Mare Mucenic și Cuvios Efrem cel Nou. Mărturii ale minunilor săvârșite în zilele noastre, Editura Sophia, 2012), m-am întărit și am început să-l îndrăgesc.

Într-o zi, fiind îngrijorată din cauza examenelor, m-am întâlnit cu o fată de la biserică; nu pot spune că avem o relație strânsă, dar Sfântul a găsit o modalitate inedită de a ne apropia.

Prinzându-mă în vorbă cu această fată, nu știu cum am ajuns să-i povestesc despre situația mea. Știind că are evlavie la Sfântul Efrem și că de multe ori a primit ajutorul său la examene, am îndemnat-o să mă pomenească și pe mine înaintea lui. Ea însă mi-a făcut o surprinză cum nici nu-mi închipuiam vreodată: mi-a dăruit lănțișorul ei atins de racla cu sfintele moaște, având și un medalion cu chipul Sfântului. Și chiar am simțit binecuvântarea sa purtându-l.

Am avut de susținut 9 examene în 2 săptămâni. Nici vorbă să mă fi pregătit dinainte pentru vreunul dintre ele, nici măcar nu frecventasem toate cursurile. Deși la niciuna dintre materii nu apucasem să parcurg materia integral, Dumnezeu a rânduit totul nebănuit, pentru rugăciunile Preacuratei Maicii Sale, ale Sfântului Marelui Mucenic Efrem și ale Sfântului Ierarh Nicolae.

Aproape la fiecare examen primeam subiecte doar din ceea ce știam mai bine. Nu erau doar unul sau două chestiuni din ceea ce învățasem, ci aproape la fiecare subiect scriam câte ceva, dacă nu chiar tot, astfel încât am luat niște note titanice.

Cel mai haios mi s-a părut la Morfo-Sintaxă, unde examenul a constat în 30 de grile, însă nu mi-am socotit timpul, iar subiectele mi s-au părut atât de greu de deslușit și nu mă puteam hotărî pentru o variantă. Toate întrebările aveau în vedere doar excepții. Am spus totuși haios, deoarece în ultimele momente am pus „la nimereală”. Și le-a nimerit Sfântul Efrem așa de bine încât am luat 7!

Cel mai mare șoc l-am avut avut la examenul de Estetică. Este o disciplină foarte dificilă, datorită multitudinii de concepte și poate datorită caracterului abstract al tramei de idei aparținând diferitelor curente și mișcări culturale. Sunt și părți fascinante care îți descoperă modele interesante de gândire și îți dezvăluie ce percepție au avut unii și alții despre frumos sau despre artă.

Și totuși… când ai 500 de pagini bibliografie, 11 cursuri a câte 7 pagini fiecare, îți vine mai greu să te lași prins de studiu amănunțit, chiar dacă te-ar încânta lucrul acesta. Mărturisesc că cele de 500 de pagini nu le-am citit. Dumnezeu a rânduit ca înainte de sesiune să fac schimb de notițe cu niște colege. Însă și așa, aveam cam un teanc de foi…

M-am hotărât să citesc într-o seară despre 2 dintre cei 4 esteticieni: unul român (pe care l-am parcurs parțial) și unul de origine germană (Hans Georg Gadamer). La acesta din urmă, lectura (notițelor evident) a fost efectiv o plăcere, înțelegeam foarte ușor, deși nu mă așteptam, deoarece aveam o prejudecată legată de filozofii germani, cum că ar fi greu de priceput. Scria despre ”Jocul artei”.

Mă gândeam în sinea mea: „Ce minunat ar fi să-mi pice Gadamer!”. Și chiar Gadamer mi-a picat la unul dintre subiecte. Cât despre cursuri, am parcurs doar 5 și jumătate și pe acelea pe sărite. Din 5 subiecte, am rezolvat 4. Dacă eram pe celălalt rând îmi picam examenul, nu știam nimic. Cum de s-a putut „întâmpla” una ca asta să nu mă întrebați…

În timp ce profesorul dicta, nu-mi venea să cred ce auzeam. Mai trebuie să spun că în acea noapte am dormit în jur de două-trei ore și mi-a fost foarte greu; eu am o limită de rezistență foarte mică la oboseală și mă învârtoșez cu ușurință din pricina neputinței mele. Mai mult decât atât, în ziua anterioară mai avusesem un examen. L-am rugat mult pe Sfântul Efrem să mă întărească. Cu o seară înainte, am citit și Acatistul Sfântului Acoperământ al Maicii Domnului. Nota nu-mi aparține, am luat 9. Uriașă de-a dreptul…

Ce m-a impresionat cel mai mult în toată această perioadă, a fost faptul că rugăciunile sfinților și ale Preasfintei Născătoare de Dumnezeu mi-au adus și odihnă, m-au despovărat cumva de stresul acela în care nu ești bun de nimic și îți persecuți conștiința neîncetat, pierzând și mai mult timp. Au fost din păcate și astfel de momente, dar au durat foarte puțin.

Când am simțit că nu mai pot, Dumnezeu m-a mângâiat prin oameni. Și îi mulțumesc pentru toate!

Ana-Maria, Cluj Napoca, 2012

 

3 responses to “În sesiune cu Dumnezeu

  1. Mazilu Alin

    05/05/2015 at 10:34 AM

    Buna ziua, sunt interesat foarte mult de medalionul cu Sf. Efrim cel Nou, pentru a-l oferi sotiei mele. Are nevoie de un sprijin la examen. Multumesc si raman in asteptarea unui raspuns.

     
    • celajutat

      05/05/2015 at 10:53 AM

      Noi nu avem medalioane. In plus, medalionul acela e mai special decat cele care se vand la manastirea Sfantului Efrem din Grecia. Daca esti din Cluj, am putea cauta un medalion (din cele obisnuite), poate am gasi pe cineva sa daruiasca unul. Daca nu, e mai greu, deoarece nu avem timp sa ne ocupam de posta si altele.

       
  2. cristinaN

    03/07/2016 at 11:37 AM

    Buna ziua
    si eu imi doresc un medalion cu Sf Efrem cel Nou. Stiti unde pot gasi ?

     

Leave a Reply

 
